خرید توافقی شیر خام اصلاح قیمت را رقم زد

خرید توافقی شیر خام اصلاح قیمت را رقم زد

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستیی گفت:در یک ماه اخیر قیمت ها به گونه ای تنظیم شده که شرایط نامتعادل نرخ شیر خام اصلاح شده و استان‌های اصلی تولید کننده شیر به دنبال اصلاح قیمت در شرایط متعادلی به سر می‌برند.

 حسین صفایی رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، با اشاره به تاثیر خرید توافقی شیر خام بر شرایط فعلی دامداران، بیان کرد: خرید توافقی  این محصول ابتدا در 7 استان و سپس به دنبال درخواست از استان های دیگر به 10 استان افزایش یافته است.
وی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه در یک ماه اخیر قیمت ها به گونه ای تنظیم شده است که شرایط نامتعادل نرخ شیر خام اصلاح شده و استان‌های اصلی تولید کننده شیر به دنبال اصلاح قیمت در شرایط متعادلی به سر می‌برند.
صفایی در پاسخ به این سوال که آیا خرید توافقی می‌تواند به وادار کردن کارخانه‌ها به اجرای نرخ مصوب بیانجامد، گفت:  با توجه به شرایط نامساعد دامداران و ضررهای پی در پی، سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی و تبدیل مازاد آن به شیر خشک ،خامه و همچنین متعادل شدن قیمت ها پا به میدان گذاشت، از این رو می توان گفت که به دنبال افزایش قیمت ها ممکن است کارخانه ها در شرایط بهتری خرید خود را انجام دهند.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به میزان خرید شیر در این طرح افزود: در ابتدا روزانه هزار تن شیر از دامداران خریداری می شد اما هم اکنون این میزان بین 650 الی 800 تن متغییر است.
وی با اشاره به نرخ خرید شیر خام در خرید توافقی تصریح کرد: قیمت پایه خرید در این طرح بر مبنای نرخ ستاد تنظیم بازار است اما تنها برای شیرهایی که بار میکروبی آنها زیر 100  درصد و چربی حداقل 3.5 درصدی داشته باشند که در غیر اینصورت نرخ شیر براساس کیفیت متفاوت خواهد بود./  باشگاه خبرنگاران جوان